کمپین صرفه جویی

با یه پست آموزشی دیگه چطورین؟ پست قبلی رو دیروز نوشته بودم ولی فرصت نکرده بودم ادیت کنم و آپلود. پست امروز رو هم واجب دونستم بذارم. هممون میدونیم که وضعیت آب جنوب کشور خوب نیست. بده در واقع. خیلی بد. همشون هموطنانمون و دوستامونن. همینجا دوستایی از جنوب کشور دارم که خیلی برام عزیزن. نمیخوایم خار به دستشون بره، چه برسه به این وضعیت کنونی... بیاین تو مصرف آب و برق صرفه جویی کنیم. میدونم که خیلیا هی میگن مصرف خانگی آب که در مقابل مصرف صنعتیش هیچه، 1/20 مصرف آب به مصرف خانگی برمیگرده و فلان و بهمان. ولی قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. این آب خانگی تصفیه شده ست و کلی زحمت داره، کلی برق و نیروهای دیگه صرفش میشه. کلا سعی کنیم کم مصرف باشیم. چیزی نمیشه واقعا. بیاین کارای کوچیکی که می کنید برای صرفه جویی در مصرف آب و برق رو لیست کنید تا از هم یاد بگیریم، کارای کوچیک ولی موثر انجام بدیم. من خودم کارایی که رو که تو روز می کنم رو اینجا لیست می کنم:

1. برای مسواک زدن، شستن اولیه مسواکم رو حذف کردم. مسواک رو از دستشویی بیرون آوردم تا وسواس کثیفیش رو نداشته باشم. اول روش خمیر دندون میزنم و بعد یه ربع تو خونه راه میرم (یا پای تی وی میشینم) و مسواک میزنم، بعد میرم با حجم آب کمی، دهانم رو میشورم.

2. واسه وضو تو شرکت که شیرهای آب چشم الکترونیکی دارند و خیلی خیلی کم مصرف می کنم. تو خونه هم واسه هر حرکتی آب رو میبندم. اول دستم رو پر آب می کنم، آب رو میبندم و صورتم رو میشورم و الی آخر.

3. ظرف با دست نمیشورم، مگر قابلمه که اونم سعی می کنم کم آب مصرف کنم. بقیه ظرفا رو میذارم دو روز بمونه تا ماشین پر بشه و بعد به ماشین ظرفشویی تایم میدم تا ساعت 3 شب، وقتی که مصرف آب و برق مردم به حداقل می رسه، شروع به کار کنه. صبح که بیدار میشم با ظرفای تمیز روبرو میشم. در ماشین رو باز می کنم تا خشک خشک بشن و میرم سر کار. 

4. ماشین لباس شویی رو همیشه پر از لباس می کنم و بعد روشن می کنم. ولی یه چیزایی مثل مانتو و مقنعه سر کارم که زیاد کثیف نمیشن و فقط واسه عرق میخوام بشورم و زیاد میشورمشون (بعد از دو سه روز پوشیدن، میشورمشون)، رو 15 دقیقه بیشتر نمیذارم ماشین بشورتش. رو برنامه یه ربعه تنظیم می کنم. خیلی هم تمیز و خوشبو میشه. 

5. تایم حموم، مصرف آب رو مدیریت کنید. هر کاری میخواید بکنید آب رو ببندید. مثلا با آب باز لیف نزنید و قص علی هذا.

6. آب هایی که به هر دلیلی مونده جایی رو همینجوری دور نریزید. مثلا من شبا یه لیوان آب بالای سرم می برم که معمولا بیش از نصفش میمونه. هیچ وقت بقیه ش رو دور نمیریزم. یا به گلدونا آب میدم یا میذارم کنار واسه ماهی. کلرش هم رفته و خوبه دیگه. در مورد آب باقی مونده کتری هم همینطور. اونم حتما باهاش یه کاری می کنم. معمولا به گلدونا میدم. خلاصه که هیچ آبی دور ریخته نمیشه. 

7. اگه گلدوناتون تو آفتاب هستن و باغچه دارید، عصرا وقتی که خورشید داره غروب می کنه بهشون آب بدید. توی آفتاب آب ندید، همش بخار میشه و هدر میره. 

8. حیاط و بالکن و ماشین و اینا هم نشورید لطفا. حالا دو ماه کثیف بمونه. اشکال نداره. (ماشین البته تو کارواش با یکی دو سطل آب شسته بشه اشکال نداره.)

9. برقای خونه رو همیشه کم روشن می کنیم. با اینکه عاشق روشنایی ام ولی همیشه اگه تو هال باشیم فقط برق هال روشنه، برق تمام اتاقا و آشپزخونه و ... به محض بیرون اومدن از اون فضا خاموش میشه. حتی مثلا عصر یا شب وقتی که تنهام میرم حموم، برق هال رو هم خاموش می کنم حتی. 

10. چندراهیای برق، اونایی که همیشه لازم نیستن، مثلا اونی که سشوار اینا ازش برق می گیرن یا سه راهی کنار تختم که مال شارژ گوشیه، بعد از استفاده خاموش میشه. مامانینا که سه راهی تلویزیون رو هم خاموش می کنن هر شب، ولی مال ما دم دست نیست و نمی کنیم. اگه میتونید خاموش کنید.

11. تو ساعتای اوج مصرف برق از دستگاهای غیر ضروری استفاده نکنید. من سعی می کنم پلوپز و چای ساز رو قبل از ساعت 8 روشن کنم. اگه هم بتونید که فعلا از این نوع وسایل استفاده نکنید، خیلی بهتره.

12. و مورد آخر اینکه همه وسایلتون که خراب هستن و آب و برق زیادی مصرف می کنند رو تعمیر کنید. اگر شیر آبتون چکه می کنه حتما درستش کنید، خیلی آب مصرف میشه.

این نکات به ذهن من رسید. شما هم نکاتتون رو تو کامنتا بگید تا دور هم بتونیم یه کمپین صرفه جویی راه انداخته باشیم. 


نظرات 4 + ارسال نظر
تیلوتیلو چهارشنبه 13 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 12:33 ب.ظ

یه عالمه نوشتم پرید

آخی

تیلوتیلو چهارشنبه 13 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 12:34 ب.ظ

دوباره میام سرصبر مینویسم

باشه منتظرم

لاله شنبه 16 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 08:18 ب.ظ

ممنون عالی بود

لاله شنبه 16 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 08:19 ب.ظ

راستی این عکس گوشه کادر خودتی ؟

نه عزیزم خودم نیستم. عکس تزیینی می باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد